Arbejdsmiljø

Arbejdsmiljø er de fysiske, psykiske og sociale faktorer, der påvirker dig i forbindelse med embedet. Med andre ord er det de relationer og vilkår, som gælder på din arbejdsplads.

Psykiske og sociale faktorer kan fx være dit forhold til menighedsrådet, provsten, kolleger eller andre, du skal samarbejde med. Det kan også være forhold omkring arbejdets organisering, fx balancen mellem ressourcer og krav eller mellem indsats og belønning.  Alle disse faktorer påvirker den enkeltes trivsel på arbejdspladsen.

1. Organiseringen af præsters arbejdsmiljø

Et sikkert og sundt arbejdsmiljø er et anliggende for alle i folkekirken. Alle præster, provster og biskopper har pligt til at deltage i samarbejdet om sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen.  

Præsters arbejdsmiljø er organiseret i to niveauer. Det lokale niveau udgøres af arbejdsmiljøgruppen (AMG), som består af provsten som leder og en arbejdsmiljørepræsentant valgt blandt provstiets præster. På stiftsniveau findes der et arbejdsmiljøudvalg (AMU), som består af biskoppen, to provster (valgt af provsterne) og to arbejdsmiljørepræsentanter (valgt blandt stiftets arbejdsmiljørepræsentanter).

Arbejdsmiljøgruppen står for alt det daglige og lokale arbejde med at sikre et sundt og sikkert arbejdsmiljø for provstiets præster. Arbejdsmiljøgruppen står blandt andet for at kontrollere, at arbejdsforholdene for alle præster i provstiet er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige.

Arbejdsmiljøudvalget er overordnet ansvarlig for arbejdsmiljøet i stiftet og varetager de overordnede strategiske opgaver vedrørende arbejdsmiljøet. Arbejdsmiljøudvalget står blandt andet for at gennemføre den årlige arbejdsmiljødrøftelse og gennemførsel af APV for alle stiftets præster.  

2. Arbejdspladsvurdering (APV)

Alle virksomheder med ansatte har pligt til at udarbejde en skriftlig arbejdspladsvurdering - i daglig tale kaldet APV. APV er en kortlægning af arbejdsmiljøet, som følges op af en beskrivelse af udfordringerne og en handlingsplan.

Der er to mål med en APV:

  • At følge og overvåge arbejdsmiljøet på en systematisk måde, så I kan opdage eventuelle udfordringer i tide og gribe ind, før de bliver alvorlige.
  • At lægge en plan for, hvordan de udfordringer, som APV’en afdækker, skal løses.

Der skal mindst hvert 3. år udarbejdes APV, som udsendes fælles for alle stifter. Den skal desuden revideres, hvis der sker ændringer i dit arbejde, arbejdsmetoder eller arbejdsprocesser, og disse ændringer har betydning for dit arbejdsmiljø. APV’en bliver udsendt af stiftet.

Du kan altid rette henvendelse til din provst eller arbejdsmiljørepræsentant, hvis du oplever udfordringer med dit arbejdsmiljø.

3. Seksuel chikane og krænkende handlinger

Det er vigtigt at have et godt og trygt arbejdsmiljø. Derfor har Folkekirkens Arbejdsmiljøråd i samarbejde med Kirkeministeriet udarbejdet tre vejledninger om håndtering af seksuel chikane på de folkekirkelige arbejdspladser.

Den første vejledning "Vejledning om håndtering af seksuel chikane og krænkende handlinger på de folkekirkelige arbejdspladser" omhandler, hvordan I skal forholde jer til problematikken. 
 
Den anden vejledning "Procesvejledning – seksuel chikane" er, som navnet siger, en procesvejledning, der trin for trin giver overblik over, hvordan I skal forholde jer, hvis I står med en konkret sag.
 
Den sidste vejledning ”Dialog til omgangstone” er et dialogværktøj, der giver redskaber til, hvordan I kan sætte gang i dialogen om grænser og krænkelser.

Læs mere på Folkekirkens Arbejdsmiljøråds hjemmeside. Du kan også læse mere om håndtering og forebyggelse af seksuel chikane på Arbejdstilsynets hjemmeside.

4. Arbejdsskader

Arbejdsskader inddeles i to hovedkategorier:

  1. Arbejdsulykke
    En arbejdsulykke er en skadelig påvirkning (fald, forkert løft eller lignende), der sker pludseligt eller inden for 5 dage.
  2. Erhvervsbetinget sygdom
    Ved erhvervsbetinget sygdom er der derimod tale om en årelang skadelig påvirkning i forbindelse med udførelsen af dit arbejde – fx følgevirkninger af skimmelsvamp i bolig, stress eller andet.

 

Anmeldelse af skaden

Uanset om der er tale om en arbejdsulykke eller en erhvervsbetinget sygdom, skal du via tjenestevejen sende besked herom til stiftet, hvorefter stiftet vil foretage en anmeldelse til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES).

Det er vigtigt, at du giver besked til stiftet ad tjenestevejen om skaden hurtigst muligt, idet der skal ske anmeldelse af arbejdsskaden, senest 1 år fra den er indtruffet. Ellers risikerer du, at den ikke kan anerkendes som arbejdsskade.

Beskrivelsen skal være detaljeret, og som minimum indeholde oplysninger om:

  • Klokkeslæt og dato for arbejdsulykken
  • Stedet, hvor ulykken fandt sted, fx kirken, sognegården eller lignende
  • Hvilken type ulykke, der er tale om, fx et fald, et vrid eller lignende
  • Hvilken kropsdel, der blev beskadiget i ulykken, fx et ben, øjet, ryggen eller en finger
  • Også gerne oplysning om, hvorvidt skaden har været tilset af læge eller skadestue

5. Skærmbriller

Oplever du i forbindelse med dit arbejde ved computerskærmen problemer med synet, har du mulighed for at få skærmbriller.

Vurderingen af, om du har behov for skærmbriller, skal foretages af en person med de fornødne kvalifikationer, det være sig en optiker eller en læge. Du skal medbringe en måling af synsafstande, som det fremgår af vejledning vedr. skærmbriller. Du skal kontakte menighedsrådet, som ligeledes skal underskrive rekvisitionen, som fremgår af vejledningen. 

Hvis du opfylder betingelserne for at få skærmbriller, skal menighedsrådet betale for stel og glas. Du skal være opmærksom på, at du alene har ret til at vælge standard stel og glas.

De udmeldte regler er beskrevet på Folkekirkens personale, hvor der også ligger en rekvisitionsblanket. Yderligere information fås i Arbejdstilsynets vejledning om skærmarbejde. 

 

Vil du vide mere?

Bekendtgørelse af lov om arbejdsmiljø

Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed

Cirkulære om arbejdsmiljø for præster og provster

Vejledning om håndtering af seksuel chikane og krænkende handlinger på de folkekirkelige arbejdspladser

Procesvejledning – seksuel chikane

Dialog til omgangstone

Folkekirkens Arbejdsmiljøråds hjemmeside

Håndtering og forebyggelse af seksuel chikane på Arbejdstilsynets hjemmeside

Vejledning vedr. skærmbriller

Skærmbriller på Folkekirkens personales hjemmeside

Arbejdstilsynets vejledning om skærmarbejde

Folkekirkens Arbejdsmiljørådgivning

Kirketrivsel

Folkekirkens personale

Trivsel i folkekirken

Kirkeministeriets vejledning om arbejdsmiljø for præster og provster (revideret juli 2015)

Arbejdstilsynet

Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES)

Medarbejder- og Kompetencestyrelsen

Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø

Arbejdstilsynets Guide til den årlige arbejdsmiljødrøftelse

Indhold
  1. Organiseringen af præsters arbejdsmiljø
    1. Arbejdspladsvurdering (APV)
      1. Seksuel chikane og krænkende handlinger
        1. Arbejdsskader
          1. Skærmbriller