Spørgsmålene var mange omkring det hersens intranet, men måske det alligevel kan bruges til noget.

Alle nye systemer kan være en svær ting at fordøje, og her et år efter at Folkekirkens IntraNet blev skudt i luften, er der stadig mange meninger og spørgsmål til og om intranettet.
Folkekirkens IntraNet stod igen i år klar til spørgsmål på Landsforeningens af Menighedsråds årsmøde, og der kom både gode historier, ting der driller, ønsker til hjælp og forslag til håndtering af nye menighedsrådsmedlemmer efter valget. Du kan læse om nogle af dem her:
- Det er jo slet ikke muligt at bruge FIN, vi har ikke adgang...
- Efter at vi alle har fået licens, er det blevet meget nemmere at dele informationer med hinanden. I vores råd har vi alle fået, og vi får hver vores postkasse, så nu er der intet der skal sendes til private postkasser.
- Kunne vi ikke få nogen ud og undervise os, vi kan ikke finde ud af det bag lås og slå.
- Vi savner advis til vores postkasser.
- Det er rigtig godt med den åbne side. Vores graver holder sig selv opdateret med nyheder, og ikke mindst har tilgang til alle vejledningerne og skabeloner.
- Nyhedsmailen gør det rigtig nemt at følge med. Den kommer i min egen postkasse, så jeg går ikke glip af informationer fra nær og fjern.
- Når vi har licens har vi jo adgang til Word og Excel. Her kan vi faktisk sidde flere og arbejde samtidig i samme fil. Det betyder at vi slipper for at sende kladder frem og tilbage hele tiden.
- Det er rigtig skønt at vi har et tema med valg, men kunne det være muligt at lave et til efter valget? Her kunne samles al informationen til de nye menighedsråd, og som ikke er bag lås og slå. Her kunne f.eks. stå noget om f.eks. CVR.nr. til kassere, hvad kontaktperson skal være opmærksom på osv.
De gode forslag eller det som der ikke kunne svares på med det samme, er taget med hjem til de fremtidige drøftelser for udvikling af FIN. Men to ting gik igen på årsmødet: At ingen havde adgang til FIN og at advis til postkasserne var savnet. Her var det muligt at få en god snak om, at det jo kun er postkasser, Kirkeportalen og systemer der ligger bag login. Alle nyheder, skabeloner, vejledninger og cirkulærer kan alt sammen findes på den åbne side. Med hensyn til advis til postkasserne, så er Folkekirkens IT lige nu ved at teste, og håbet er at den er klar lige om lidt.
På standen var det også muligt at vinde en gavekurv ved tilmelding til FINs nyhedsmail. Mange kendte slet ikke nyhedsmailen, og vidste f.eks. ikke at Stiftsadministrationerne, By-, Land- og Kirkeministeriet, Folkekirkens IT, Landsforeningen af Menighedsråd m.fl. lagde deres nyheder ud på forsiden af den åbne side - og at man samtidig kunne få nyhederne direkte i sin egen indbakke.
En af dem der kom forbi, var Stine Preston fra Smidstrup-Skærup Menighedsråd. Stine modtog heller ikke nyhedsmailen i forvejen, men var meget interesseret i at høre mere. Inden Stine gik videre til næste oplæg, nåede hun at deltage i konkurrencen om gavekurven ved tilmelding til FINs nyhedsmail, og hvor hun også blev den heldige vinder.
Et stort tillykke skal der lyde fra intranettets Redaktionelle Enhed til Stine, og tak til alle Jer der kom forbi.

Vinder af gavekurven Stine Preston, Smidstrup-Skærup Menighedsråd
Tilmeld dig nyhedsmailen fra FIN på QR-koden
