Ny kommunikationsstrategi skærper fokus på eksterne målgrupper

Stiftsrådet har netop vedtaget en ny kommunikationsstrategi for 2025-2027, der sætter fokus på at styrke folkekirkens synlighed og relevans i offentligheden. Strategien lægger samtidig vægt på at understøtte sognene med kompetenceudvikling og god kommunikation.

Den nye strategi understreger, at folkekirken skal være tydeligere i sin kommunikation med omverdenen. Den primære målgruppe er den del af befolkningen i Københavns Stift, der har en smule kendskab til og åbenhed for folkekirken, og som ikke i dag bruger kirken jævnligt. Der skal være et særligt fokus på unge voksne, børnefamilier og mennesker, der bor i København, men samtidig er langt væk hjemmefra.

Det har fx den konsekvens, at stiftets instagram-profil nu hedder ”Folkekirken for børn” og bruges til at brande folkekirken over for børn og deres voksne og synliggøre folkekirkens muligheder over for denne gruppe.

Læs den nye kommunikationsstrategi

Nye tilbud til sognene
Stiftets presse- og kommunikationsenhed (POK) vil fortsat tilbyde kompetenceudvikling til ansatte og frivillige i sognene for på den måde at understøtte arbejdet med at kommunikere lokalt til kirkens brugere.

Efter en årrække med mediekursus for præster og kommunikationsdag for alle kommunikationsansatte i stiftet vil der være nye muligheder: POK vil fx tilbyde alle menighedsrådsformænd én-dagskursus i pressehåndtering og krisekommunikation. Der vil også blive nedsat niveaudelte erfa-værksteder for kommunikationsansvarlige i sognene. Man kan selvfølgelig også fremover altid kontakte POK, hvis man akut har brug for rådgivning om pressehenvendelser, sociale medier og så videre.

Forskellige målgrupper
Kernen i kommunikationsstrategien er, at vi kommunikerer målgruppedifferentieret og altså har fokus på modtagerens behov. Det betyder blandt andet, at vores kommunikation til eksterne målgrupper skal tage højde for, at en stor del af dem kender meget lidt til folkekirke og kristendom.

Det har også betydning for den interne kommunikation til ansatte og frivillige. Her ved vi fra undersøgelser om modtagernes, altså ansatte og frivilliges, behov, at mange ikke har kendskab til de tiltag og ressourcer, der er til rådighed på stiftsniveau, og at man efterspørger en forenkling af kommunikationen, fx ved at reducere antallet af kommunikationskanaler. Derfor skal der udvikles en politik for intern kommunikation for at fremme, at stiftsråd, biskop, stiftsadministration, stiftsudvalg og provstisamarbejder kommunikerer relevant og til de rette.

Folkekirkens intranet er den vigtigste kanal til at kommunikere til de interne målgrupper. Og derfor er en konsekvens af strategien også, at POK skal bidrage til, at nyhedsbrevet bliver mere udbredt og kendt.

Læs hele strategien her